Van Surinaamse chocola tot Chinese hapjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu Van Surinaamse chocola tot Chinese hapjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu

Van Surinaamse chocola tot Chinese hapjes!

Door: Iris Oosterhaven

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik zit alweer ruim 9 weken in Suriname. Het waren een paar heftige, maar ook mooie weken.
De kinderen hadden de afgelopen 2,5 week paasvakantie. Dit betekende dat ik ook (weer) vakantie zou hebben. Ik ben naar Suriname gekomen om hier vrijwilligers werk te doen. Ik heb toen aan de organisatie gevraagd of ik in de vakantie ergens anders kon werken.

In de vakantie heb ik 2 weken in een kindertehuis voor HIV besmette kinderen gewerkt. Dit was een hele heftige, maar mooie ervaring. De eerste dag was gelijk het heftigst. Toen ik daar kwam zaten alle kinderen (ong. 30) in een (te kleine) kamer voor een televisie. De zuster zaten in een gang alleen maar op hun mobiel. De kinderen kregen bijna geen aandacht van de zusters, ja alleen wanneer er ruzie was. De kinderen zitten vol energie, maar doordat ze niks kunnen doen gaan ze ruzie maken met elkaar. De zuster komen dan in actie en pakken de kinderen aan. Helaas gebeurt dat aanpakken niet op een pedagogische manier, maar met een pollepel. De kinderen worden gewoon geslagen. Dit was vreselijk om te zien. De kinderen missen aandacht en liefde. Die heb ik die twee weken dan ook veel gegeven. Ik heb heel veel brassa’s gekregen en geven. Ik deed vaak spelletjes met de kinderen. Ik heb zelf een memorie gemaakt en deze meegenomen. Ze vonden dit echt heel leuk. De volgende dag dat ik kwam, was het eerste wat ze aan mij vroegen of ik het spelletje weer had meegenomen. Ik heb de kinderen echt zien stralen die 2 weken, daar doe je het voor:) De laatste dag dat ik er was heb ik mijn schmink meegenomen en heb ik de kinderen geschminkt. De hele dag zag je lachende clowntjes! Na de eerste dag was ik blij dat ik er maar twee weken zou zijn, maar na die twee weken vond ik het echt jammer dat ik al weer weg ging. Je bouwt in een korte tijd toch een band met ze op. Gelukkig kreeg ik van iedereen een brassa toen ik weg ging. Dit was een mooie, heftige ervaring die ik niet had willen missen.

In de vakantie heb ik wel huiswerk begeleiding gegeven aan de kinderen uit de achterstandswijk. Ook al hadden ze vakantie, ze vonden het super leuk om te werken. Het is voor hen een soort uitje en als ze dan ook nog een sticker krijgen, is hun vakantie helemaal geslaagd:). De mensen bij wie ik het geef zijn super aardig. De twee uurtjes dat ik daar ben word ik (en mijn haar) goed verzorgd. Er hebben namelijk 3 meiden mijn haar ingevlochten! Ik was bang dat het erg pijn zou doen (de Surinamers vlechten hun haar namelijk heel strak). Gelukkig hielden ze er rekening mee dat ik een bakra ben (Nederlander), dus vlochten ze niet zo strak en deed het ook geen pijn.

De salsa lessen zijn nu afgelopen, ik heb het afgesloten met een examen. Ik moest dansen en dan zouden ze mij beoordelen of ik semi 1 niveau (basis niveau) zou hebben gehaald. Nu kan ik met trots vertellen dat ik het heb gehaald :D

Natuurlijk mag ik als chocola lief hebber een cacaoworkshop niet missen. Ik heb tijdens deze workshop zelf chocolade balletjes gemaakt, hier kan je chocolade melk van maken. Ik heb zelf de (Surinaamse) bonen moeten malen en kon toen mijn eigen smaak maken. Het was super leuk om te doen en de chocolade melk was erg lekker:)

Ik ben ook een zondagochtend met de buurvrouw op stap geweest. We hadden een culture ochtend. We zijn naar de Javaanse markt geweest. Hier stond ik echt met verbazing te kijken hoeveel mensen er om half 9 al een warme maaltijd eten. Ik zou daar niet aan moeten denken, ik had net mijn tanden gepoetst. Verder zijn we nog naar de cultuur tuin (bloemen tuin) geweest en gingen we dim-summen. Dit zijn Chinese hapjes die we gingen eten. Ik moest zelfs met stokjes eten :o. Hier in Suriname wonen erg veel Chinezen. In bijna elke straat zit wel een Chinese supermarkt. Het was erg gezellige, culturele ochtend!

Van Surinaamse chocola tot Chinese hapjes, het kan allemaal hier in Suriname! De tijd hier vliegt voorbij. Over twee weken vlieg ik alweer naar Nederland. Dat wordt dus nog even flink genieten van de tijd hier en nog even bruin worden:)

Bossi!!

  • 09 Mei 2014 - 14:29

    Foka De Jager:

    Hoi hoi,

    Geweldig wat je voor die kinderen in 2 weken hebt kunnen doen. Liefde geven!!!!
    Janou had ook al die ervaring met personeel die meer met hun eigen ding bezig zijn ipv liefde en aandacht te geven aan de kinderen.
    Petje af voor wat je doet en geniet nog die 2 weken!!!

    Liefs,

    Foka

  • 14 Mei 2014 - 22:38

    Alie:

    Hoi nichtje best heftig om te lezen wat je hebt mee gemaakt in het kindertehuis fijn dat je wat kon betekenen voor hen en de salsa workshop kan dus doorgaan :) in het familie weekend ga nog een weekje genieten meisje zit er bijna op fijn om je dan weer thuis te zien liefs

  • 18 Mei 2014 - 19:06

    Gea:

    ha die Iris wat een mooi verhaal heb je geschreven en wat heb je veel kunnen betekenen voor die kinderen wat een beetje liefde en aandacht al niet kunnen doen we zouden daarvan veel meer moeten doen en niet alleen daar bij jouw in Suriname maar om ons heen is daar ook behoefte aan.
    Ik zal me voorbereiden op een salsa workshop in het familie weekend ik zal mijn heupen alvast wat losser maken oke? Het zit er bijna op nog een paar dagen het afscheid zal niet meevallen maar je hebt een goede tijd gehad en een levenservaring rijker en dat zal je altijd met je meedragen, groetjes en tot gauw in Nunspeet.

    liefs vanuit Elburg (goede terugvlucht)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Iris

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 8934

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 23 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: