Surinaamse gastvrijheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu Surinaamse gastvrijheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu

Surinaamse gastvrijheid

Door: Iris Oosterhaven

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik zit alweer 7 weken in Suriname. Ik heb weer veel mee gemaakt en mogen genieten van de Surinaamse gastvrijheid.

Vorige week ben ik begonnen bij mijn nieuwe project. Ik help als onderwijsassistent op een basisschool. Voordat ik hier kon beginnen, moest ik wel eerst op gesprek komen bij het RKBO. Ze zeiden dit alsof het RKBO heel streng zou zijn, maar dat was helemaal niet zo. Binnen 5 minuten stond ik weer buiten en ik mocht de volgende ochtend gelijk beginnen. Op de basisschool help ik verschillende kinderen met taal en rekenen. Ik werk ook met een Portugees meisje die geen Nederlands spreekt. Het is soms best lastig om met haar te werken, maar dat is juist ook weer een leuke uitdaging. Het onderwijs gaat er anders aan toe in Nederland, dit is erg leuk en leerzaam om te zien. Wat de juffen hier veel tegen de kinderen zeggen is, ‘laat eens zien hoe flink je bent’ of ‘ga eens mooi zitten’.

Verder geef ik huiswerk begeleiding aan kinderen in een achterstandswijk. De kinderen vinden het super leuk dat ik kom. De eerste keer dat ik daar was, was er geen moment dat er niemand aan mijn handen of haar zat. Toen ik daar kwam mocht ik gelijk op een stoel zitten (de enige stoel die ze hebben) en toen ik weg ging droegen ze mijn tas en deden ze de deur van de taxi voor mij open. Ze waren erg gastvrij.

In mijn vrije tijd heb ik verschillende dingen gedaan. Ik heb een kookcursus gevolgd, waarbij we roti gingen maken. Dit was erg leuk om te doen en vooral heel erg lekker. Ik ben op kaaimannen tour geweest, heb toen zelfs een kaaiman vast gehouden (vond het wel heel eng). Ook volg ik salsa lessen, dit doe ik twee avonden in de week.

Ik heb ook een Surinaamse verjaardag mee gemaakt. De mensen die onder mij wonen vroegen of ik mee wilde naar de verjaardag van hun neefje. Dus ik ging met ze mee, want ik wilde wel eens een echte Surinaamse verjaardag mee maken. We gingen bussen, dit is met een party bus een rondje rijden. Op die party bus kan je dansen. De Surinamers gingen helemaal los, ze schudden met hun billen en de kleine kinderen doen gewoon vrolijk mee. Ik heb deze dag genoeg gegeten, want zonder eten is het geen echte (Surinaamse) verjaardag.

Dit jaar mocht ik Pasen in Suriname vieren. Ik ben zondag naar de kerk geweest. Dit was erg leuk en vrolijk. Iedereen was blij en danste:) Terwijl mijn familie lekker een taartje bij mijn oma aan het eten waren, mocht ik genieten van een paasmaaltijd die de buurvrouw voor mij had gemaakt. Ze vond het zielig dat ik helemaal alleen was. Ik ben een tijdje bij haar thuis geweest en mocht hier van alles proeven (gember bier en suikerriet). Het is echt een hele lieve vrouw, ze had zelfs een paasmandje (met allemaal paaseitjes) voor mij en ik kreeg een tros bacoves mee (bananen). Ik heb een super leuke paasdag gehad.

Ik heb genoten van de Surinaamse gastvrijheid en van het lekkere eten! Het leven hier bevalt mij wel:)

Odi odi

  • 23 April 2014 - 18:56

    Alie:

    Hoi iris joh wat maak jij veel mee meisje prachtig en wat goed van je dat je zoveel onderneemt en wat een gastvrijheid en ja terug in Nederland straks verwachten wij wel een demonstratie salsa dansen misschien een idee voor het familie weekend veel plezier nog liefs

  • 28 April 2014 - 11:27

    Irene Bruijnes:

    Ha Iris, wat beleef je veel avonturen. Mooi om op school zoveel dingen mee te maken. Erg leerzaam om met dat meisje uit portugal te werken! Heb vroeger toch niet de juiste keuze gemaakt om een keer naar het buitenland te gaan, ha , ha, was helaas, toen nog niet mogelijk. Nog even fijn genieten van alles. Heb je nog geen nieuwe mede bewoonsters? Hartelijke groeten,
    Irene

  • 28 April 2014 - 16:31

    Gea:

    ha die iris heb even niet kunnen reageren want ik was de site kwijt maar heb hem doorgekregen van je moeder en zie hier ben ik allereerst wat stoer van je om die kaaiman vast te houden en ten tweede je geniet van alles dat lees ik tussen de regels door.
    Vieren ze daar ook konings dag? groetjes vanuit elburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Iris

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 898
Totaal aantal bezoekers 8930

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 23 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: