Niets gaat goed in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu Niets gaat goed in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu

Niets gaat goed in Paramaribo

Door: Iris Oosterhaven

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Schrik niet van de titel, want niet alles ging fout hoor. Dit zinnetje heb ik dit weekend heel vaak gehoord en vond het wel leuk om mee te beginnen. Er is weer een week voorbij waarin veel is gebeurd en er ook wel eens wat fout ging.

Ik begin steeds meer mijn draai hier te vinden in de dingen die ik doe. Het werk met de kinderen is erg leuk en leerzaam. De kinderen leren ook van mij en dat is leuk om te zien. Ze luisteren nu namelijk al veel beter als je ze wat (rustig) vraagt, in plaats van dat je naar ze schreeuwt. Wat ik zo mooi vind is dat de kinderen hier veel eerder ergens blij mee zijn. Een kind een complimentje geven doen ze hier eigenlijk niet en als ze dat dan van mij krijgen zie je ze helemaal glunderen. Ook heb ik nog nooit een kind zo blij gezien die een sticker kreeg. Het is leuk om te zien dat de kinderen blij worden van de kleine dingen die ik ze geef, bijv. een compliment of sticker.

Afgelopen weekend ben ik op jungletour geweest. Ik vond dit vooraf wel een beetje spannend, want ik houd niet zo van (vieze, enge) beesten en die zou hier waarschijnlijk wel tegen komen;). Gelukkig viel het heel erg mee met de beesten, ik heb een paar kleine spinnen en giftige kikkers gezien. Voordat we op de plek aan kwamen hadden we er al een hele rit opzitten. Ik heb 5 uur in de auto moeten zitten (waarvan 3 uur op een hobbelweg) en daarna nog 2 uur in een bootje (waar je een houten kont van kreeg). Gelukkig werden we wel beloond voor de rit, want waar we verbleven was super mooi. Op een klein eilandje met een prachtig uitzicht. Ik sliep hier in een hangmat. Dit was super leuk en het ligt heel lekker. Ik was wel een beetje bang dat ik er uit zou vallen, omdat ik veel draai in mijn slaap, maar gelukkig is dat niet gebeurd. We hebben tijdens de tour verschillende dingen gedaan.
We zijn 1 dag naar loka loka geweest, een klein dorpje waar een school staat. Ik vond het erg leuk om hier heen te gaan, want hier zou ik eerst naar toe gaan om te werken. Ik heb kunnen zien waar ik anders zou verblijven en werken, dit zou erg primitief zijn geweest. De mensen eten hier de vis die ze vangen (ze zitten de hele dag aan het water te vissen) en veel kinderen lopen in hun blootje rond. Het was best heftig om te zien hoe zij hier leven.
De andere dag gingen we een wandeling maken naar een waterval. Een super mooie waterval waar we lekker hebben kunnen zwemmen. Tijdens de wandeling hebben we nootjes van bomen gegeten, hebben we leren vlechten (om een dak te maken) en heeft de bootsman een boskip dood geschoten (zo komen zij aan hun eten). Genoeg mee gemaakt wat leuk en goed ging. Toen we bijna klaar waren met de wandeling ging er toch iets mis. Ik wilde namelijk over een boomstam heen stappen en toen scheurde ik uit mijn broek, oeps:( En wat zei de gids toen.. niets gaat goed in Paramaribo. Ondanks de broek heb ik een super leuk weekend gehad.

Het was een super leuke week, waarin ik veel heb mee gemaakt. Zo heb ik ook nog met mijn ouders geskypt, wat voor hen een hele nieuwe ervaring was. Super leuk om zo toch nog dicht bij elkaar te zijn:)

Nog even een antwoord op de reacties. De muggen zijn niet gevaarlijk en gelukkig heb ik er niet meer zo veel. Ook heb ik (helaas) nog geen leuke jongen gevonden;)

X (bosi)

  • 19 Maart 2014 - 17:18

    Alieke:

    Haha, zoek die jongen maar gewoon in Nederland hoor, veel makkelijker;)
    Leuk om je verhalen te lezen. Goede tijd nog daar!

  • 19 Maart 2014 - 23:32

    Alie:

    Hoi iris wat maak jij veel mee meid spannend allemaal en wat kom je veel tegen wat allemaal nieuw voor je is maar zoals ik het lees geniet je er volop van blijf dat doen liefsj

  • 23 Maart 2014 - 16:49

    Anja:

    Hey iris,

    Oehoe, wat klinkt dat allemaal goed. Ook echt wat voor mij denk ik, slangen, spinnen en een hangmat:-). Wat mooi dat je positieve woorden kunt geven aan de kinderen en dat dat zoveel met ze doet. Geniet ervan en blijf vooral schrijven! Leuk om te lezen. Ennuh suc6 met de rijst. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Iris

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 8928

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 23 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: