Brasa's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu Brasa's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Oosterhaven - WaarBenJij.nu

Brasa's

Door: Iris Oosterhaven

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Er is al weer een week voorbij, een week waarin ik veel heb gedaan en heel veel brasa’s heb gekregen!

Woensdag ben ik begonnen met werken. Om half 2 werd ik op school verwacht. Nadat ik een beetje verdwaald was, kwam ik gelukkig wel netjes om half 2 aan (op tijd komen is voor Surinamers erg lastig). Ik mocht naar de klas waar ik dinsdag even had gekeken. Dit is klas 1, voor ons is dat groep 3. Toen ik binnen kwam in de klas werd ik overvallen door allemaal kinderen die mij brasa’s (knuffels) gaven, super leuk! Juf Bonita (hoofd juf van de NSO) kwam even in de klas om aan de kinderen te vragen of ze morgen een toets hadden (de kinderen oefenen namelijk op de NSO altijd voor een toets die ze de volgende dag hebben, taal of rekenen), maar ze hadden geen toets. Dus zei de juf tegen mij dat ik maar iets moest verzinnen, een dictee of zo. Het bleek dat ik alleen voor de groep zou staan en dat ik zelf maar moest kijken wat ik ging doen met de kinderen. Ook de donderdag verliep zo, ik stond weer alleen voor de groep en moest zelf maar iets verzinnen. Het is hier niet allemaal zo goed geregeld, ben ik wel achter gekomen;) Wat ik wel super leuk vind, is dat ik alleen voor de groep sta, zo kan ik mooi oefenen! Oefenen kan ik hier zeker, want de kinderen zijn gewend dat de juf naar de kinderen schreeuwt of dat ze een tik geeft wanneer een kind niet luistert. Dit is niet wat ik doe, dus is het even oefenen hoe ik de kinderen stil krijg en dat ze naar mij luisteren. Dit was even uitproberen, maar de volgende dag ging dit al een stuk beter. Nadat de kinderen 1,5 uur hebben gewerkt gaan ze nog een uurtje buiten spelen. Ik doe dan met de kinderen spelletjes. Ze vinden Anne Maria koekoek en zakdoekje leggen heel leuk! Hele simpele spelletjes, maar de kinderen genieten er erg van! Ik leer hier veel van de kinderen en de taal. De kinderen zeggen sommige woorden in het Surinaams. Als een kind oneerlijk speelt, dan speelt hij foeroe.

Het weekend ben ik naar Brownsberg geweest. Brownsberg is een natuurpark. Hier gingen we naar een waterval toe. Bij de waterval hebben we een lekkere koude douch genomen. Na een lekkere verkoeling zijn we weer terug gewandeld. De wandeling was heel leuk, maar ook wel een beetje spannend. We hebben apen gezien, eentje die net naast ons ging poepen, (dat wil je niet ruiken) en een giftige slang die op een halve meter naast ons lag. Gelukkig is er niks gebeurt en zijn we na het eten naar Ston Island gegaan, hier gingen we overnachten. Je kon hier ook zwemmen in een meer met piranha’s. De piranha’s komen gelukkig niet bij de kant, maar toch kan ik zeggen dat ik tussen de piranha’s heb gezwommen (ik vond dit dood eng). Nadat we de volgende ochtend de zonsopgang hebben gezien en piranha’s hebben gevist zijn we naar Berg en Dal gegaan waar we gingen tokkelen. Het tokkelen was super gaaf, we tokkelde over de Surinaamse rivier. Het leuke weekend sloot ik af door te skypen met mijn sisa (zus)!

Dit is wat ik deze week allemaal heb gedaan. Ik hoop jullie zo een beetje op de hoogte te houden. Ik wil jullie nog bedanken voor de reacties, super leuk:)

Ohja en ik weet niet wat er met mij is gebeurt, maar ik begin kip lekker te vinden (ja mama je leest het goed). Het eten smaakt tot nu toe erg goed, alleen de rijst nog niet (maar dat komt vast goed)!

Odi Odi

  • 11 Maart 2014 - 16:58

    Wouter Rouvoet:

    Hé Iris,

    Super leuk om je ervaringen te lezen! Geniet van deze bijzondere tijd!

    Groetjes,

    Wouter

  • 11 Maart 2014 - 17:15

    Lieke:

    Hee Iris, klinkt goed daar! Wat een supergave en bijzondere dingen heb je al gedaan! Ik hoop dat je heel erg geniet van je tijd daar (maar volgens mij zit dat wel goed).
    Snel skypen!
    Liefs Lieke

  • 11 Maart 2014 - 18:02

    Linda:

    Hee Iris,
    Klinkt super gaaf! Al zoveel gave dingen gedaan in één week! Een hele goede tijd daar verder, geniet ervan! Ik hoop dat we snel een keer kunnen skypen! Samen met Lieke misschien ;)
    Liefs Linda

  • 11 Maart 2014 - 18:16

    Anita:

    Hoi Iris,
    Oh wat superleuk je verslag te lezen, goed joh dat je alleen met de kids al dingen mag doen,
    daar leer je het meeste van...oh ja de kids hangen de hele dag aan je nek...
    ze zijn zooooo blij met alle aandacht en warmte... als ik t lees zou ik zo weer trg willen!!!!

    De brownsberg is echt n hoogtepunt hoor en wat super dat je n aap gezien hebt, wij alleen gehoord!!!
    Hoop dat je met leuke mensen in huis woont waarmee je ook leuke dingen kunt gaan doen...
    Zus en Zo en Havanna Lounge zijn erg in trek bij stagaires en vrijwilligers.

    Maar t belangrijkste blijft toch Iris dat je geniet.... veel suk6 met de kids en veel plezier
    nog in Suri!!!!

    Liefs Anita

  • 12 Maart 2014 - 00:12

    Alie:

    Hoi stoere nicht wat heb je al veel mee gemaakt en knap dat je al zo alleen voor de klas staat goed joh en leuk dat je van die spannende dingen gedaan hebt in het weekend nog een fijne tijd verder en het eten van de rijst komt nog wel :) liefs

  • 12 Maart 2014 - 20:01

    Gea Reezigt:

    hallo iris wat gaaf om je op deze manier te volgen en dat je al veel en spannende dingen heb meegemaakt ga zo door en geniet ervan en wat een mooie zonsopkomst heb je gezien (hoelaat is dat) groeten vanuit een zonnig Elburg xx Gea

  • 12 Maart 2014 - 21:57

    Laura:

    Hoi Iris,

    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! Geniet er van!!
    Liefs

  • 13 Maart 2014 - 18:39

    Gerda Reezigt:

    Hoi Iris
    leuk om via de reisverslagen jou te volgen, een hele belevenis voor jou en spannend natuurlijk
    geniet van deze tijd en hou ons op de hoogte gr van fam

  • 13 Maart 2014 - 20:56

    Laura:

    Hey nichtje,

    Super leuk om je verhalen te lezen. Ik ben wel een beetje jaloers hoor:p Geniet van deze tijd, maak er wat moois van!

    Groetjes van mij en een knuffel van Mozes:p

  • 13 Maart 2014 - 22:57

    Wiebe:

    Hoi Iris,

    Ontzettend leuk om zojuist, voor de 1e keer, met je te hebben kunnen skypen: zo ver weg en toch heel dichtbij! We hebben door de beelden meteen een indruk gekregen van hoe je woont. Bijzonder om dat te kunnen zien!
    Morgen staat je weer een leuke dag te wachten: een jungletour. Veel plezier en geniet van deze tijd.
    Liefs, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Iris

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 8907

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 23 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: